Trivsel- och ordningsregler

gällande för Brf Fladen, Kungsbacka

Styrelsen har ansvar för den löpande förvaltningen av föreningen. Detta innebär att styrelsen även har ansvar för att det är ordning och reda både i och utanför föreningens hus.

Medlemmarnas ansvar och skyldigheter
Enligt lagstiftningen och föreningens stadgar är du som medlem skyldig att bevara sundhet, ordning och skick inom fastigheten. Skyldigheten omfattar din lägenhet, gemensamma utrymmen och utvändiga ytor inom föreningen.

Som medlem ansvarar du även för familjemedlemmar, gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbeten åt dig. Ansvaret gäller även vid uthyrning av lägenheten i andra hand.

Föreningen verkar för att skapa en god boendemiljö och en hög trivselfaktor. För att kunna lyckas med detta i vår förening där så många människor bor måste alla visa respekt och hänsyn för varandra.

Var rädd om och vårda vår förenings egendom väl. Kostnader för underhåll och reparationer betalas gemensamt av föreningens medlemmar.

Det är viktigt att alla boende följer reglerna.

Störningar
Alla medlemmar och hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn och inte störa grannar med ljud, otrevligt bemötande eller hot. Ljudmässig hänsyn gäller givetvis hela dygnet men är särskilt viktig att beakta mellan kl. 22.00 – 07.00 på vardagar och 23.00 -08.00 på helger.

Informera gärna dina grannar i god tid före aktiviteter som kan störa. Det kan gälla reparationsarbeten, fest i lägenheten eller på gården.

Husdjur
Har man husdjur skall man se till att dessa inte stör eller förorenar. Rastning av hundar är förbjudet på våra gräsmattor. Plocka upp djurens spillning. Hundar skall vara kopplade inom föreningens område.

Husdjur får inte utgöra sanitär olägenhet.

Balkong och fönster
Blomlådor skall placeras på balkongräckets insida.
Grillning med kolgrill på balkong och uteplats är inte tillåten. Endast el- och gasolgrill är tillåtet.
Piskning eller skakning av mattor på balkong eller från fönster är inte tillåten.

Inget skräp eller jord får sopa rakt ut från balkongen. Du har en granne under.
Det är inte tillåtet att mata fåglar från fönster eller balkong.

Markiser/Vindskydd
Tillstånd av styrelsen krävs före montering. Markiserna skall vara av Markisväv Sandatex 873/926. Standard RAL är vitt, svart eller grått. (9010, 9005, eller 9006). Vid uppsättning av markis/vindskydd skall styrelsen informeras och Sidoavtal till upplåtelseavtal undertecknas.

Paraboler
Vår förening har beslutat att paraboler inte får monteras på utvändigt.

Entréer, trapphus och gemensamma utrymmen
Cyklar, barnvagnar eller andra privata tillhörigheter får inte ställas vid entréer, i trapphus, vindsgångarna eller andra gemensamma utrymmen. Det är ur brandskyddssynpunkt och även av skötselmässiga skäl viktigt att denna regel följs.

Ställ inte upp dörrar under längre tid och se till att dörrar går i lås.

Cyklar och mopeder
Cyklar och mopeder skall förvaras på anvisade platser och får inte ställas vid entréer, i trapphus eller andra gemensamma utrymmen.

Gården
Vår gröna gård uppskattas av boende. Ta hand om egna tillhörigheter så att framkomligheten inte hindras och för upprätthållande av ett välskött intryck.

Cigarettfimpar, snus och liknande får inte slängas på gården.

Matning av fåglar och andra djur i området skall undvikas beroende på stor risk för störningar, råttor och andra skadedjur.

Det är tillåtet att stanna bilen en kort tid mellan gräsmattorna för av- och pålastning.

Avfallshantering
Återvinningsrum finns på 2 platser i området där kartong/wellpapp, metallförpackningar, hårdplast-förpackningar, färgat och ofärgat glas, tidningar/broschyrer/kataloger och komposterbart avfall skall lämnas.

Varje lägenhetsinnehavare har fått ett återvinningskort som skall användas på återvinningscentralerna inom Kungsbacka kommun när behov finns att slänga sådant som inte är tillåtet att lämna / slänga i miljö- och cykelrummen.

Garageplats
Garageplats får endast användas för parkering av fordon som anges i hyresavtalet. Enligt Räddningstjänsten är det tillåtet att förvara Fordon med tank och reservdunk. Ingen annan brandfarlig vätska eller gas får förvaras i garaget. Förvaring av däck eller andra privata tillhörigheter på förhyrd plats är ur brandskyddssynpunkt inte tillåten.

Temporär urlastning/förvaring av barnstol, lastnät, är ok.

Brandsäkerhet
Levande ljus är den vanligaste orsaken till brand i hemmet. Tänk på att placera ljus så att inget kan ta eld. Lämna inte brinnande ljus utan släck när du lämnar rummet.

Spisen är en vanlig brandorsak. Varma plattor smälter fett som kan droppa ned. Fett och olja tar lätt eld på heta plattor. Torrkokning i kastruller kan orsaka brand. Var noga med att stänga av spisen.
Rengör fläkten regelbundet.

Trapphusen är din väg ut och räddningstjänstens väg in och skall därför hållas fria från tillhörigheter. Brännbara tillhörigheter som barnvagnar och möbler kan leda till anlagd brand och farlig rökutveckling.

Förvara aldrig brandfarliga varor som lösningsmedel, bensin eller gasol i vindsförrådet.

Brandvarnare är en billig livförsäkring. Funktionstesta din brandvarnare regelbundet. En brandsläckare och brandfilt är mycket bra att ha om olyckan är framme. Eld från olja eller fett skall kvävas. Vatten förångas och kan skvätta upp i ansiktet samtidigt som det kan förvärra elden.

Rökförbud
Från och med 2019-07-01 är det rökförbud vid och runt om vår lekplats.